Home
Zo, de Quality of Life week zit erop, het was een erg leuke en vooral leerzame week. Het is mij hierdoor wel duidelijk geworden dat de zes sectoren die centraal staan tijdens de opleiding, heel belangrijk zijn voor mijn kwaliteit van leven. De zes sectoren zijn: health, leisure, appearance, living, food en human movement.
Om een wat duidelijker beeld te geven van de zes sectoren, zal ik aan de hand van de sectoren iets over mijzelf vertellen…
Health: Ik probeer om iedere dag gezond te leven en niet alleen door gezond te eten of door te sporten. Ik probeer ook geestelijk gezond te leven, en dit doe ik door posities in het leven te staan. Als er een keer wat is waardoor dat niet ze gemakkelijk gaat probeer ik toch het positieve ervan in te zien. Met dit onderdeel ben ik nog iedere dag nog aan het oefenen, omdat ik vind als je positief in het leven staat het leven ook veel leuker is.

Leisure: In mijn vrije tijd probeer ik om ook om mezelf even lekker te verwennen, door naar een welness centre te gaan of door thuis gewoon lekker even tot mezelf te komen. Maar ook betekend vrije tijd voor mij om gezellig met vriendinnen af te spreken en wat leuks te gaan doen.

Appearance: Het is goed om aan je uiterlijk te denken, want wie er voor zichzelf goed en verzorgd uitziet straalt dit ook naar anderen uit en zo kom je zelfverzekerd over. En natuurlijk is het leuk om kleding te kopen en vooral als je daarna positieve reactief krijgt van de mensen om je heen.

Living: Deze sector geef ik vorm door van mijn huis een thuis te maken en dit doe ik door van mijn kamer een eigen plek te maken waar ik me veilig, vertrouwd en gelukkig voel. Door leuke meubels en accessoires neer te zetten heb ik nog niet de plek gecreëerd waar ik me thuis voel. De spullen die in mijn kamer staan moeten een verhaal hebben en een bepaalde sfeer uitstralen waar ik een prettig gevoel bij krijg.

Human movement: Bij human movement denken de meeste mensen aan sport, maar het heeft niet alleen met sporten te maken het heeft ook te maken met het openbaar vervoer en met sociale media. Ik zelf maar veel gebruik van het openbaar vervoer om ergens te komen bijvoorbeeld bij mijn vader, moeder, vriendje of vriendinnen maar ook om op mijn werk te komen of op school (al ga ik tegenwoordig met de fiets naar school). En sociale media word door mij ook goed gebruikt, iedere dag check ik wel even mijn Facebook of ik ook een status update heb.

Food: Als ik aan food denk, denk ik aan lekker eten, maar als je verder kijkt dan alleen het eten zelf kun je ook kijken naar hoe wordt het verbouwd en waar komt het vandaan. Of hoe gaan ze met de dieren om, zoals leg en vlees kippen of de koeien en varkens. Dit zijn punten waar al wel aan gewerkt wordt maar nog veel te weinig aandacht aan word besteed. Neem bijvoorbeeld de legkip, deze kippen hebben minder ruimte om op te kunnen bewegen dan een a4‘tje.Ik vind dat hier nog veel meer aandacht aan moet worden besteed en niet alleen door de boeren, maar ook en vooral door de mensen die dit vlees kopen.

Zo, nu weten jullie nog een stukje meer over mij, maar jullie kunnen natuurlijk aan de hand van deze sectoren ook voor jezelf nagaan wat belangrijk is in jullie leven en zo kun je ook je kwaliteit van leven verbeteren.

Leave a Reply

